pühapäev, 17. veebruar 2008

JOOKSURAJAD TARTUS Vol. 2 : TAMMELINNA, MAARJAMÕISA ja VEERIKU RAJAD

Entsüklopeedilisest sissekannete sarjast on võimalus esitleda ka teist, seekord Tammelinna, Maarjamõisa ja Veeriku mõningaid ringe käsitlevat osa. Antud osas iseloomustatakse sarnaselt eelmise osaga samuti esialgu kõigest nelja rada. Samas, kindlalt on kinnitust leidnud ka tõsiasi, et radadel on võimalik joosta (kahel jalal) ja need peegeldavad küllaltki hästi piirkonnale iseloomulikke võimalusi. Samas otsitakse ka võimalusi kajastada ka teiste jooksjate poolt rutiinselt läbitavaid marsruute, mida alternatiivse jooksu huvides võiks kaartidele lisada.

Meeldetuletuseks, et radu kirjeldatakse järgmises vormis. Kõigepealt on esitatud kaart HTML formaadis radade ligikaudse kulgemisteega (kasutatud on Regio Teede Atlase CD kaarte, 2006). Kaardile järgnevad radade kirjeldused. Kirjeldus algab raja pealkirjaga, millele järgneb lühike raja marsruuti tutvustav lõik. Sellele järgnev lõik käsitleb raja pinnast ja raja pikkust. Kolmas, viimane lõik, käsitleb raja kasutatavusega seotud aspekte.

Niisiis, asugem radadele:

Vol. 2 : TAMMELINNA, MAARJAMÕISA ja VEERIKU RAJAD / KAART

Kaarte ring

Rada kulgeb mööda nägusaid Tammelinna tänavaid: Suur-Kaar, Kesk-Kaar, Väike-Kaar, Raudtee ja Elva tänav. Rajal puudub olulisem reljeef, kuid esineb üldine kallakus Raudtee tänava suunal. Tänavad, millel rada kulgeb, on keskpäevasel ajal liiklustühjad v.a. Kesk-Kaar, mille liiklus on tihedam.

Rada kulgeb täies ulatuses asfaldil. Ringi pikkuseks on mõõdetud kaardil ~4,5 km.

Kuna Tammelinna tänavaid hooldatakse talvel hästi, sobib see ring hästi talviste ilmadega, mil mujal on liiga libe või märg.

Tamme staadioni ring

Rada kulgeb paralleelselt Tamme staadioni välisaiaga. Reljeef on rajal tasane üksikute väga väikeste tõusunukkidega.

Rada on pea täies ulatuses muld või kruusapinnasel. Raja pikkuseks on mõõdetud veidi üle 1 km (mõnedel andmetel 1020 m).

Rada joostakse väga sageli harrastusjooksjate poolt ning sportlaste poolt soojendus-lõdvestusrajana kuid on teada, et ka tempokrossi jooksmiseks.

Nooruse ja Tervise ring

Õigupoolest on tegu kahe ringiga: üks mööda kopsukliiniku pargis asuvat Terviserada ja teine ümber Nooruse tehnoloogiapõllu (piirneb Ravila, Viljandi mnt. ja Sanatooriumi tänavaga). Mõlemad ringid on tasase reljeefiga. Kui Nooruse välja ümber kulgev ring on tervenisti lage, siis Terviserada pargis on puudega hästi kaetud ja võib palavatel suvepäevadel või vihmaga head varju pakkuda. Puhtjooksutehnilisest küljest ebaolulised faktid: Nooruse väljal laulab suveöödel rukkirääk ja hommikuti häälitseb jooksja rõõmuks linnaäärses pargis veel hulk värvulisi. Ka on teada paik, kus kõrge rohu sees küpsevad suured maasikad.

Mõlemad ringid kulgevad pea täies ulatuses muld- või kruusapinnasel. Nooruse välja ümber kulgev ring on kaardilt mõõdetuna veidi üle 1,7 km pikk ja Terviserada 1,5 km pikk.

Terviserada kasutavad paljud harrastusjooksjad ning sportlased taastavateks jooksudeks. On ka teada, et esinaisjooksja J. Patjuk kasutab neid ringe sageli oma marsruudil. Samas väga märjal ajal võib rada muutuda väga sopaseks ja osutuda sellega jooksuks kõlbmatuks.

Veeriku ring

Rada kulgeb mööda Veeriku linnaosa nägusamaid ja hõredama liiklusega tänavaid: Maisi, Kannikese, Ilmatsalu, N. Lunini, Nooruse, Sanatooriumi. Rada on võimalik mitmekesistada paljude väikeste aiandusteemaliste tänavate abil, nagu näiteks Arhitekti, Õie, Kressi, Nisu, Tulbi, Nelgi, Mooni, Astri jne…

Kogu rada kulgeb täies ulatuses asfaldil. Esitatud lihtsa raja pikkuseks on kaardilt mõõdetud 4 km.
Ei ole teada, et just sellist rada keegi jooksjatest veel kasutaks, kuid ise olen sellel ringil talvisel ajal küllaltki sageli jooksnud. Nimetatud tänavaid hooldatakse talvel ka suhteliselt hästi.

Suur-Kaar, foto Ave Mets

Anonüümne ütles ...

terviseringi plussiks on veel metallist atribuutikad raja ääres, millega annab end venitada ning selja- ja/või kätelihaseid treenida.
miinuseks on riia maateega pralleelselt joostes co,hc ning suitsetavad parmud pingil.

Allan ütles ...

Neid uusi rajaskeeme vaadates, hakkas mulle tunduma, et peaks ka oma konservatiivsusest vabanema ja uusi tänavasoppe avastama.
Ei tea, kui paljudest radadest veel juttu tuleb, aga tahaksin meelde tuletada, et näiteks ümber annelinna on vahel hea joosta. Omalt poolt soovitaksin üht pika krossi rada, mis küll on väga ohtlik, kuna kulgeb suures osas maantee ääres, aga ellujäämiskorral on sel rajal ka omad plussid.

"Maantee hirm"

Võtame raja alguspunktiks nt Ülikooli spordihoone. Kõigepealt üle silla ja paremale piki jõge, kuni enne Jänese matkarada algavat jõega risti olevat asfaltteed. Seda asfaltteed mööda Maaülikooli ühikateni. See on hirmu algus. Nüüd kulgebki rada Tartu piiridest välja mööda Tallinna maanteed. Natuke alla 4 km pärast peaks see tee kohtuma teise, uue Tallinna maantee teelõiguga, mis vasakule Tartu poole tagasi pöörab. See teelõik on u 3,6 km pikk ja on palistatud suures osas mõlemalt poolt metsaga. (Antud teelõigul on km postid, mis võimaldavad täpse jooksutempo kindlaks teha. Mina isiklikult olen kasutanud seda teelõiku kunagi isegi tempokrossiks, kuigi iga 2km tagant ümber pöörata ei ole eriti mugav. Pluss on see, et tee ise on piisavalt lai ja kel hirm on ohjeis, ei märkagi neid suuri rekkaid, mis mööda vuhisevad).
See tee viib ilmatsalu ringini, sealt ikka otse edasi kuni viljandi mnt ringini, sealt ikka otse edasi mööda Ringtee tänavat, mööda Riia mnt ringist ja ikka edasi. Siis väike tõus üle raudtee ja edasi. Vasakut kätt hakkab maanteele seltsi pakkuma raudtee. Tuleb joosta kuni tee keerab vasakule üle raudtee Tartu poole tagasi. Natukene jooksu ja peale bensujaama paremale Tartu vangla suunal. Tee keerab vasakule Turu tänavaks ja vangid akendel kahetsevad kaotatud vabadust. Nüüd ainult mööda Turu tänavat kesklinna kuni Riia tn ristini. Sealt paremale üle silla ja mööda Narva mnt-d kuni Konsumini ja seal ongi kohe Spordihoone ehk Finiš.

Umbes 24km on läbitud ja olemasolemise tunne on tugevam kui enne.

Rada on hea, sest on 1) suures osas maanteeäärsel veidi pehmel liivasel pinnal joostav, 2) üks pikk ring 3) võimaldab 2km teelõigul jooksutempot määrata.

Rada on halb, sest 1) sunnib eluga riskima 2) ja kui ellu jääd, siis varem või hiljem tapavad maantee heitegaasid su niikuinii (kuigi Tartu kesklinn annab selles suhtes parema garantii..)

Allan

Rainis ütles ...

igati tore!

vist tohib neist siinkirjeldatud radest ka pilti teha? (kaardile kanda, ma mõtlen)